10 tips til en god leggerutine for barn

 

Man kan begynne med en leggerutine fra barnet er cirka seks uker, og det er aldri for sent å introdusere en. Leggerutinen er en forutsigbar rutine med mye øyekontakt og fysisk kontakt som hjelper barnet å roe ned før det skal sove. Bruk en rolig stemme under leggingen, og fortell hele tiden barnet hva som skal skje. Lengden og innholdet i rutinen vil variere etter barnets alder. For en baby er den kanskje 15 minutter, og for en femåring kan den være en halvtime. Jo eldre barnet blir, jo mer naturlig vil det være å inkludere barnet mer og gi det mer eierskap i rutinen, for eksempel ved at barnet får slukke lyset eller velge en godnattbok.

Grunnoppskrift på en leggerutine

Hvis dere samsover, svøper eller ammer i søvn, så former dere rutinen så den passer for dere.

Trenger dere sovehjelp til barnet? Jeg tilbyr skånsomme løsninger og jobber blant annet med familier som bruker lang tid på å få barnet til å sove, som må plugge inn smukken ofte, har barn som våkner flere ganger om natten uten at de er sultne og er våkne lenge, har barn som sovner lett og våkner hyppig, og har barn som sover korte blunder på dagtid. 

Ta kontakt for å booke en gratis 15 minutters konsultasjon. Kontaktinformasjon finner du her.

1. Senk tempoet i hjemmet deres, demp lysene og slå av TV-en.

2. Avhengig av alder, og om man ønsker en mat til søvn-assosiasjon, kan du ha det siste måltidet i stua med lysene på. Pass på at barnet er mett og fornøyd.

3. Inn på badet for tannpuss, vask, bleie og pysj. Dersom det er noe barnet ikke liker å gjøre, for eksempel å gre håret, så gjør dere dette først slik at barnet kan slappe av igjen etterpå.

Les også: Hvordan jeg har hjulpet andre foreldre på Skype 

4. Vurder å gi barnet et avslappende bad. Et bad kan være både tidkrevende for foreldrene og virke oppkvikkende på noen barn, så dette overveier dere. En massasje kan også virke beroligende.

5. Inn på soverommet. Dersom barnet bruker sovepose, så kan du ta den på nå. Vi ønsker å skape positive søvnassosiasjoner hele veien, og soveposen hjelper barnet med å forstå at det skal sove nå. Den hjelper også klatremus å bli i sprinkelsenga, samt at den holder barnet varmt dersom det pleier å sparke av seg dyna og bli kald.

Barnas-Soevnservice-Hva-er-en-soevnkonsulent.jpg

6. Dersom du bruker hvit lyd eller musikk for å dempe støy fra søsken eller utenfra, så kan du skru det på nå.

7. Pass på at soverommet er beroligende og oppmuntrer til søvn. Er det mørkt og kjølig nok? Se for deg hvordan barnet opplever soverommet. Er det for eksempel noe som kan distrahere barnet eller kaste skumle skygger? Dersom barnet vil ha en nattlampe anbefaler jeg å bruke rødt lys, max 4W.

Les også: Hvordan jeg tilbyr søvnveiledning uten skrikekurer

8. Hva liker barnet ditt? Velg 2-3 aktiviteter som passer for dere. Dere kan:
- lese bøker
- synge en sang
- fortelle en historie
- høre på musikk
- snakke om hva barnet skal drømme om
- gjøre avslapsningsteknikker
- gjøre rolig babyyoga
- be
- sende kyss og kjærlighet til andre

9. Har barnet et kosedyr? Inkluder det i leggerutinen. La den kysse barnets nese eller la barnet si god natt til bamsen.

10. Legg barnet og pakk det inn. Bestem dere for hvordan leggerutinen avsluttes, og la dette være barnets signal for at det skal sove nå. Dere kan for si eksempel «jeg elsker deg», og gi barnet mange kyss og klemmer før dere slukker lyset.

(11. Nyt egentid. Den er vel fortjent!) 

Kilde: West, K. (2010) The Good Night, Sleep Tight Workbook Westport: Easton Studio Press 

 

Har det du gjør sluttet å fungere?

Jeg kan hjelpe deg

 

 

Søvnkonsulent Nina Holm

 Foto: Monica Haugen

Foto: Monica Haugen

Jeg er Nina og er søvnkonsulent for barn. Jeg gir råd og veiledning til familier som har barn i alderen 0-6 år og opplever søvnproblemer.
Sammen med barnets foreldre, skreddersyr jeg en personlig plan som tar hensyn til deres forventninger og barnets evner og forutsetninger. Det er ikke nødvendig å la barnet gråte ut, derimot oppfordrer jeg til å hele tiden respondere på en forutsigbar måte mens vi gradvis faser ut negative søvnassosiasjoner.
Barnas-Sovnservice-Certification-Gentle-Sleep-Coach-Logo.jpg